Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Naar overzicht van alle forums

na de miskraam

• Marieke

Hallo,

Ik heb vorige week een miskraam gehad en ben meteen gecurreteerd. Ik had een missed abortion en dat was pure pech. We zijn enorm geschrokken en verdrietig. Gelukkig komt het vaker voor.

Ik hoop dat we snel weer zwanger zijn nadat ik mijn normale cyclus weer terug heb. Gelukkig krijgen we dan eerder een echo want vooral na een missed abortion kun je je zo bedrogen voelen door je lichaam. Ik ben 9 weken zwanger geweest terwijl het vruchtje na 4 weken al was gestorven! En ik had al die tijd zwangerschapshormonen in mijn lijf.

Een paar vraagjes:

* Duurt het na een curettage langer voordat je weer zwanger kunt worden? Wat zijn jullie ervaringen?

* Het was mijn eerste miskraam. Heb je na een miskraam een grotere kans op nog een miskraam of ligt dat aan de oorzaak van de miskraam?

Alvast bedankt!

Groetjes,

Marieke

• AnnetteR

Bij mij vertelden ze dat je juist na een miskraam een hele schone baarmoeder hebt en dat de kans op een zwangerschap (misschien) wel groter omdat er geen obstakels kunnen zijn. Ik mocht gelijk al de eerste periode weer zwanger worden (helaas nog steeds niet) Er is in ieder geval geen belemmering. Misschien jezelf.

Het antwoord op de tweede vraag is nee, pas na twee mk. gaan ze verder kijken.

Vaak is het gewoon pech.

• Irene mv 1 dochter

Hoi,

Eerste vraag: je mag meteen weer aan de slag om zwanger te raken. Mij werd wel geadviseerd om een menstruatie af te wachten. Om 2 redenen: je weet dan zeker dat je lichamelijk weer in orde bent, ten tweede kan je dan de zwangerschapsduur gemakkelijker bepalen. Maar wat Annette ook aangeeft: je schijnt een grotere kans te hebben na een miskraam op een zwangerschap, dit hebben ze mij ook wel eens verteld.

Tweede vraag: nee iedereen heeft een evengrote kans op een miskraam. Meestal is de oorzaak niet te herleiden, en je kan niets doen om het te voorkomen (behalve de standaard regels als niet roken, niet drinken, bepaalde etenswaren niet nuttigen tijdens zwangerschap)

Ik heb ook 2 miskramen achter de rug. 1 was mijn allereerste zwangerschap een paar jaar geleden. Toen die achter de rug was, was ik na 3 maanden opnieuw in verwachting en het resultaat (meisje ruim 2,5 jaar) ligt nu boven op bed te slapen….

In december heb ik weer een miskraam gehad. Van de gynaecoloog heb ik informatie meegekregen omdat ik nu in aanmerking kom voor een chromosoom onderzoek in het AMC in Utrecht. Maar ik wil toch nog een zwangerschap afwachten. Mocht dit ook misgaan wil ik denk ik wel zo'n onderzoek laten doen.

Maar aangezien ik een kerngezonde dochter heb lopen, weet ik dat mijn lichaam niet helemaal afwijkend is anders was die zwangerschap toch niet gelukt?

Hij vertelde er wel bij dat de kans dat ze echt een afwijking vinden, erg klein is, een paar procent. De meeste miskramen zijn gewoon niet te verklaren: is gewoon vervelende pech.

• Suzy mv 2

ik mocht meteen na de curretage weer aan de klus om zwanger te worden en hoefde van de gyn niet een cyclus af te wachten. de tweede ronde was het raak.

na 1 mk heb je geen grotere kans om nog een mk te krijgen; na mijn mk heb ik twee kinderen gekregen.

• Marieke

Hallo,

Bedankt voor jullie reacties, het heeft me erg goed gedaan.

We hebben besloten dat we meteen weer gaan proberen zwanger te worden. Ook op de site nvog.nl vond ik betrouwbare info over na de miskraam. Ook daar zeggen ze dat er medisch gezien geen reden is om te wachten met zwanger worden. Nu maar hopen dat het snel weer lukt en dat het goedgaat. Uiteraard vind ik het vreselijk eng allemaal. Maar alleen de toekomst kan uitwijzen hoe het gaat lopen…

Bedankt voor jullie steun en info.

Iedereen sterkte!!

Groetjes,

Marieke