Hi Olifantje,
Allereerst wat erg dit verlies te moeten mee maken. Ik heb het zelf 3x mee gemaakt.
Maar miskramen komen nu eenmaal voor (lees maar)
Kans op een miskraam.
Vroege miskramen komen betrekkelijk vaak voor: bij tenminste één op de tien zwangerschappen is er sprake van. Dit betekent dat in Nederland jaarlijks 20.000 vrouwen een miskraam meemaken. Naar schatting krijgt een kwart van alle vrouwen ooit met dit probleem te maken. De kans op een miskraam neemt toe met de leeftijd. Voor vrouwen beneden de vijfendertig jaar is de kans dat een zwangerschap in een miskraam eindigt, ongeveer 1 op 10. Tussen de vijfendertig en veertig jaar eindigt 1 op de 5 tot 6 zwangerschappen in een miskraam, en tussen de veertig en vijfenveertig jaar 1 op 3. Boven de vijfenveertig jaar is dit voor de helft van de zwangerschappen het geval. Vrouwen die eenmaal een miskraam hebben meegemaakt, hebben mogelijk een licht verhoogde kans op een nieuwe miskraam de volgende keer, maar nog steeds is de kans dat een zwangerschap wel goed afloopt, het grootst.
Het heeft zeker niet met besmettelijkheid te maken. Ik weet ook niet wie je dat heeft wijs gemaakt maar wees gerust het heeft er dus helemaal niets mee te maken. Wij waren de 1ste binnen onze omgeving die bezig zijn met zwanger worden, in de tussentijd zijn er nu 3 meiden bevallen en 2 zijn er zwanger. 1 daarvan heeft ook een MK gehad.
De optie erfelijkheid kan idd aanwezig zijn, maar dan zou je een chromosomen onderzoek of iets dergelijks moeten doen, maar dat doen ze pas als je meerdere MK's gehad hebt. Mijn moeder en schoonmoeder hebben nog nooit een miskraam gehad en toch was het bij ons een erfelijke kwestie.
Mijn vriend heeft een chromosoomafwijking (spontaan ontstaan, maar hij is verder super gezond zelf nog nooit de griep gehad hihihi), waardoor bij ons de kans op een MK verdubbeld is, tevens hebben wij een verhoogde kans op een kindje met een afwijking. Het is een heel medisch en ingewikkeld verhaal bij ons dus ik zal daar niet al te veel over uitwijden.
Maar goed ondanks dat zijn we nu bijna 25 wkn zwanger en onze zoon is gezond.
Tuurlijk hebben wij in spanning gezeten en na de 2e MK konden we niet eens meer blij zijn met een volgende zwangerschap. Dat is dus 1 nadeel van het krijgen van een MK, je zult nooit meer “zorgeloos” zwanger zijn. Wij kunnen pas sinds een week of 6 genieten, nu alle prenatale onderzoeken gedaan zijn.
Dus meis sterkte met je verlies, probeer het een plekje te geven.
En ik hoop dat je snel weer zwanger mag zijn en ervan mag genieten.
Veel liefs Silla