Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Naar overzicht van alle forums

Hoe heb jij je miskraam ervaren?

  • Linda

    Ik dacht dat ik best sterk was totdat de periode aanbrak waarin ik de 12 weken voorbij zou zijn. Ineens hoor je om je heen dat anderen het nu eindelijk mogen vertellen….ze zijn zwanger….

    Dat komt echt heel hard aan…..maar goed….ik zeg constant tegen mezelf dat ik er niks aan kon doen, want dat is zo bij een mk…..

    Mijn mk begon met bloedingen en ik schrok me natuurlijk rot. Helaas was er een dag later op de echo in het ziekenhuis geen vruchtje meer te zien. Mijn baarmoeder was schoon leeg. Ik hoefde gelukkig niet gecurriteerd (schrijf ik dat nou goed??) te worden……

    Vol goede moed gaan we verder….

  • *Red* (150507)

    He Linda

    Moeilijk is dat he, wanneer je om je heen alleen maar mensen hoort die zwanger zijn. En dan zit hier nog zo'n muts (ik) die zwanger is. Maar ook ik heb een miskraam gehad. Vorig jaar april bij de termijnecho met 10+2w bleek ons kindje niet meer te leven. Het heeft tot ongeveer 8 weken geleefd. Lichamelijk was er bij mij niks te zien of te merken. Geestelijk WIST ik het gewoon. Een week later werd ik gecuretteerd. Weer een week daarna werd mijn nichtje 2 jaar, haar moeder was op dat moment 8 maanden zwanger van nummer 2. Allebei de zwangerschappen makkelijk, geen problemen. Een dag na die verjaardag, eerste paasdag, ben ik met spoed opgenomen in het ziekenhuis voor nog een curettage. De eerste was niet goed gegaan. Lichamelijk heb ik het moeilijk gehad. Ik was zo moe. Kon de trap niet eens meer opkomen zonder halverwege te moeten stoppen om op adem te komen.

    Geestelijk was het afwisselend. Diep van binnen was er intens verdriet. Maar ook wist ik dat het beter zo was. Want wat als…. Bedenk maar wat, het had zo anders kunnen lopen. Op een gegeven moment was ik voor de buitenwereld weer ‘de oude’, maar van binnen nog lang niet, al hadden die mensen het natuurlijk niet door. Dan is het heel moeilijk om je gevoelens kwijt te kunnen. Want ‘je was er toch overheen?!’ Vaak kwamen dan juist de opmerkingen die iedereen die een miskraam heeft gehad zo vreest. Je bent nog jong, bla bla bla.

    Mijn geluk was dat ik na 5 maanden (3 cyclussen) weer een positieve test in handen had. Voor mijn uitgerekende datum. Dat voelde zo goed. Maar ik kan me heel goed voorstellen hoe moeilijk het is als dat niet zo is. Het enige wat je weet is dat je zwanger kunt worden, maar als het uitblijft, een nieuwe zwangerschap, komen er zo veel twijfels en onzekerheden… Vreselijk.

    Ik hoop dat het geluk snel weer aan jullie kant is en dat je heel gauw weer mag roepen dat je zwanger bent. Dat die eerste 13 weken voorbij gaan zonder rare dingen en dat je daarna gewoon mama mag gaan worden! Heel veel succes voor de toekomst!

    Liefs van *red*

  • Bregt

    Hoi hoi, ik heb in juli 2006 een mk gehad, na 11 weken zwangerschap. Ik zag er zo naar uit het te mogen vertellen aan iedereen. Nog een weekje dacht ik…… Totdat ik die avond bloed begon te verliezen, en daarna een helse nacht heb gehad. Wat een pijn kun je dan hebben zeg pff.. Dezelfde ochtend de ha gebeld met deze mededeling, ik moest alleen mijn temp even in de gaten houden. Gelukkig bleef die goed.

    Helaas heb ik wel alles alleen moeten doen, die nacht ben ik maar naar een andere kamer gegaan omdat mijn vriend de volgende dag een zeer belangrijke dag had. Verder heb ik het vruchtje ook alleen bekeken, het was al bijna een echt mensje. 2 zwarte kraaltjes van ogen, en je zag heel duidelijk een ruggewerveltje. Had het gevoel dat mijn vriend er te nuchter voor was, en dacht van: ach dat gebeurt nu eenmaal….Later heeft ie dat ook gezegd.

    Verder ben ik er ook vrij nuchter onder gebleven, dit is wat moeder natuur wou, en het wordt niet zomaar afgestoten dus er is iets aan de hand geweest.

    Nu bijna een jaar later ben ik nog steeds niet zwanger, we zijn het na de mk ook wat van ons af gaan zetten (onbewust denk ik). Ik hoop op een dag toch echt deze vreugde weer eens mee te mogen maken om weer zwanger te zijn….

    Liefs Bregt

  • Irene mv 1 dochter

    Bij de eerste controle werd ontdekt dat het niet meer leefde, dat was bij 11 weken. Bij 10 weken is het gestopt met leven….ik had nergens last van, geen bloedingen niks.

    Toen na een paar dagen ben ik alsnog gaan vloeien, en dat was gigantisch veel.

    In een week tijd 4x naar het ziekenhuis geweest voor controles, echo's enz.

    Uiteindelijk met pillen het restant van de vrucht eruit, gelukkig hoefde ik niet meer gecuretteerd te worden.

    Het was een vreselijke en pijnlijke ervaring.

  • Mama_van_12-08-2007

    Bij mijn eerste miskraam was ik 11w2d zwanger en had ik bij het afvegen een streepje helderrood bloed aan het wc-papier. Niks om je gelijk druk over te maken, maar bij mij was het gevoel meteen ‘dit zit goed fout’. Dit gebeurde om ongeveer 23.30, vriend verteld wat er gebeurd was en die had zoiets van tja dat kan wel gebeuren toch. Mij zat het niet lekker en ik raakte steeds meer overstuur, uiteindelijk om 1.30 in de nacht de verlos gebeld. Die kon natuurlijk niet veel voor me doen, maar vroeg of het bloeden gestopt was, ja dat was het want er was maar een streepje geweest en of ik krampen in m'n buik had, nee helemaal niet. Ze zei dat ze er niks over kon zeggen, maar legde wel uit wat er kon gebeuren als het een miskraam zou zijn en wat we dan moesten doen. Ze was echt heel lief en gaf nog aan dat m'n vent maar even een kopje thee moest gaan zetten terwijl ik even in bad of onder de douche zou gaan. Ik was niet gerust gesteld, maar wel rustiger. Maandag ochtend had de verlos een spoedecho weten te regelen en die ochtend werd het werkelijkheid, er was geen kindje meer te bekennen. Vanaf dat moment stortte mijn wereld in. kreeg nog uitleg over wel of niet curetteren enzo, maar dat kwam echt niet aan. Uiteindelijk besloten af te wachten, het begon een paar dagen later licht te bloeden, op een nacht kwamen er hevige wee-achtige krampen en wist ik dat het zou kunnen komen. Maar in de ochtend nog niks dus vriend naar stage. Nog geen kwartier later bloedde ik gewoon aan 1 stuk door, net een kraantje wat je open zet. Mijn moeder heeft me toen naar het ziekenhuis gebracht met spoed zijn we door de verlos aangekondigd. Kwamen we op de poli gingen ze nog rustig met me zitten praten, terwijl het dikst mogelijke maandverband in 1 minuut stampvol bloedde. Toen wilde ze even met de echo kijken of het al weg was, dat heeft ze geweten, toen ik opstond golf bloed en toen ze dat echo ding inbracht nog veeel meer bloed. Toen werd het heel snel spoed en werd ik naar zaal gebracht om te wachten voor een curettage. Daar ook dikke stress omdat ze een weegolf bloed hadden gewogen en het al zo'n 800 gram was. Uiteindelijk dus binnen no-time gecuretteerd. Daarna super lang emotioneel geweest en lichamelijk gesloopt.

    Vol goede moed na 1 ongesteldheid afgewacht te hebben weer aan de klus gegaan. Na een maand of 5 was het raak. Wat waren we blij!! Eerste echo toonde dat er een vruchtje zat met een goed vruchtzakje, maar nog geen hartactie, daar was het te vroeg voor. We zouden na de vakantie terug komen voor een 2de echo. Ik was bij die 2de echo rond de 10w. Er zat een heel mooi mini-mensje, maar er klopte geen hartje. Ik dacht echt dat ik gek werd op dat moment, NIET WEER!! Daarna stortte m'n wereld weer in. Ik kon en wilde even niks meer. Wilde niet meteen gecuretteerd worden en dacht dat ik niet een 2de keer zo'n pech zou hebben en dus niet weer zo heftig zou gaan bloeden.

    Na ongeveer 3,5 week begon het weer zoals bij de eerste licht te vloeien, op een nacht begonnen de krampen. Bloeden werd heftiger. verloor weer veel stolsels en de pijn werd steeds ondraaglijker. Maar in de loop van de dag werd het heftiger en tegen de avond zakte het af. Zou ik het nu toch zelf kwijt geraakt zijn? Ik voelde me alleen echt super beroerd, kortsig. Mijn huisarts gebeld en die deed zo lomp, ik weet nog meer van wat je moet doen bij een miskraam dan hij. Dus ben uiteindelijk gewoon naar de eerste hulp gegaan. Daar kunnen ze je toch helpen met een echo en die koorts zat me niet lekker. Na heel lang wachten kwam er uiteindelijk iemand van de gynaecologie kijken met een echo, maar het vruchtje zat er nog helemaal in. Koorts was nog aanwezig. Dus na overleg moest ik in het ziekenhuis blijven. Omdat ik koorts had en ik al eerder zo heftig gebloed had verwachtten ze dat het weer flink mis zou kunnen gaan, ook omdat het ondertussen al meer dan 14w was. Ze snapten ook niet zo goed dat we niet meteen voor een curettage gegaan waren, maar niemand had ons daar verteld dat ik een hoger risico had dat het weer mis kan gaan. Ik mocht niet meer naar huis, ow wat voelde ik me ellendig!! Vriend heeft thuis nog wat spullen opgehaald terwijl ik naar zaal gebracht werd. De dag erna werd ik tussen het programma ingepast en gecuretteerd. Op dezelfde kamer als de vorige keer werd ik onder narcose gebracht en geholpen, toen ik daar binnen kwam ging het helemaal mis. Alle emoties kwamen eruit, gelukkig was het meisje die me zou verdoven echt geweldig. Heeft een extra warme deken laten halen en rustig op me ingepraat. Toen ik wakker werd was ik leeg, lichamelijk en geestelijk. ik had een allergische reactie gekregen op een medicijn dus mocht nog niet naar beneden, waar vriend en moeder zaten, wat voelde ik me vreselijk.

    Nog steeds ben ik niet over de miskramen heen en zit ik weer te huilen nu ik dit typ. Maar het krijgt steeds meer een plekje. Ik ben nu weer zwanger en dit keer gaat het tot nu toe wel goed. Maar de angst van die 2 miskramen zit er diep in!! Ook al heb ik nu 5 goede echo's gehad met vijf keer een kloppend hartje, ik blijf ergens zo onzeker!!

    Sorry voor mijn lange verhaal, maar ik kan dit niet in een korte versie vertellen.

  • isabelle

    ik zit nu middenin deze situatie, gisteren werd mij verteld dat het vruchtje niet genoeg gegroeid was,ik moet een weekje wachten om te zien of het vanzelf komt of niet anders doen ze een curretage.ik ben helemaal kapot, ik weet echt niet meer waarin of waaruit…hoeveel tranen heb je in je kop???

  • Mama_van_12-08-2007

    Lieve Isabelle,

    volgens mij heb je heel veel tranen in je kop ;) En als je denkt dat ze op zijn, blijkt er altijd ergens nog een voorraadje te zijn en zit je weer te huilen. Maar laat die tranen maar lekker lopen hoor, anders hou je het maar binnen en word je ook niet blij van!!

    Ik wil je heel veel sterkte wensen voor de komende dagen!!

  • maria mv jennifer (10-08-1996) en *

    heel veel tranen ..

    ik heb presies het zelfe als jou mee gemaakt..

    na lang klussen eindelijk zwanger..

    en met 8weken ging het mis..

    en ik heb de mk gekregen op sinterklaas.

    5 dec 2005..

    ik heb vel tranen gelaten

    nu ook nog wel eens

    als ik er aan denk..

    ik wens je veel sterkte..

    liefs maria

  • Inckert

    Hoi meis,

    Laat alle tranen de vrije loop, tis niet niks wat er gebeurt. Héél véél sterkte en er wordt vanuit hier aan jullie gedacht.

    liefs Ink

  • margriet

    heb op 29-01-2007 een mk gehad. was paar dagen van tevoren bij verloskundige op de echo te zien dat er geen hartje meer was. had aan het begin al gevoel dat t niet goed zat, echo gehad (6 1/2 week), was niet goed zichtbaar. volgende echo was wel goed (8 weken), dus ik dat we er waren… met 10 weken echo was niet goed. daarna met cytotec opgewekt. 1 keer was niet voldoende, dus 2 dagen later was nog niet voldoende. was daarna toch weer sprake van curretage, maar is toch gelukkig nog spontaan losgekomen.

    emotioneel verschrikkelijk. toen collegaatje laatst kwam vertellen dat ze zwanger was, voelde ik echt de grond onder mijn voeten wegzakken. terwijl ik t zoooo fijn voor haar vind! nu gaat emotioneel weer wat beter… tijdje heeeeeel erg verdrietig geweest, daarna hyper en nu weer wat stabieler.

    heb alleen steeds het gevoel dat ik zsm weer zwanger wil worden. mijn vriend voelt zich volgens mij nu meer een zaaddonor en dat wil ik ook weer niet. vorige keer was ik binnen 2 maanden zwanger, dus hoef me nergens zorgen om te maken. nadeel is wel dat ik op mn werk nu een beetje onder druk sta. als ik zwanger ben en dus daarna minder ga werken kan collega blijven, anders niet. ik ben van mening dat ook andere collega's in kunnen leveren en dat t niet per se van mij hoeft te komen. maar iedereen op mijn werk weet dat ik een mk heb gehad en weer zwanger wil worden (dankzij werkgever). het enige wat ik nu kan doen is relativeren… heb ook aangegeven aan collega's dat ze niets hoeven te vragen, ze horen t wel op tijd… kan anders niet eens meer een keertje zeggen dat ik moe ben / misselijk / niet lekker zonder dat iedereen er dingen bij gaat denken. ben daarom nu ook beetje (boel) pissig op baas!!!!

    maar heel veel sterkte ermee!!!

    ik merk dat de dalen steeds minder die worden en dat de pieken steeds vaker voor beginnen te komen!!!

    liefs

    margriet